آموزش برنامه نویسی اندروید

طراحی رابط کاربری در اندروید

در این درس می¬آموزید که:
•    یک ویرایشگر لایوت باز کنید
•    یک Text Box اضافه کنید
•    یک Button اضافه کنید
•    رشته یک UI را تغییر دهید
•    یک Text Box با اندازه قابل تغییر بسازید
در این درس، شما می¬خواهید با استفاده از ویرایشگر لایوت، یک لایوت که شامل یک Text Box و یک Button است ایجاد کنید. در درس بعدی شما، می¬خواهید یک برنامه که به لمس دکمه پاسخ دهد (بوسیله ارسال محتوای تکست باکس به دیگر اکتیویتی ها) بسازید.

 

پروسس ها و چرخه حیاط  اپلیکیشن

در بیشتر موارد، هر برنامه اندروید در فرایند لینوکس خود اجرا می شود. این فرایند برای برنامه زمانی ایجاد می شود که برخی از کد های آن باید اجرا شود، و تا زمانی که دیگر لازم نباشد،در این مواقع  سیستم حافظه خود را برای استفاده از برنامه های دیگر بازیابی می کند.
یک ویژگی غیر معمول و اساسی اندروید این است که طول عمر درخواست برنامه به طور مستقیم توسط برنامه کاربردی کنترل نمی شود. در عوض، توسط سیستم از طریق ترکیبی از قسمت های برنامه که سیستم می داند در حال اجرا است، چقدر این موارد برای کاربر اهمیت دارد و چقدر حافظه کلی در سیستم موجود است.
نکته مهم این است که توسعه دهندگان نرم افزار درک کنند که چگونه اجزای برنامه کاربردی (به ویژه فعالیت، سرویس، و BroadcastReceiver) طول عمر پروسس برنامه را تحت تاثیر قرار می دهند. عدم استفاده از این اجزاء به درستی می تواند باعث بروز فرایند برنامه در هنگام انجام کار مهم شود.

ایجاد اکتیویتی در اندروید

در این قسمت می خواهیم یاد بگیریم که چطوری علاوه بر ساختن Intent داده های دلخواهمون رو درون اون قرار بدیم و سپس اون رو به اکتیوتی مقصد ارسال کنیم .

Intent ها در واقع مجموعه ای از پیام های ناهمگام (asynch message) هستند که به مولفه های برنامه ی کاربردی (app components) اجازه می دهند از دیگر کامپوننت های اندروید قابلیت درخواست کند (intent در حقیقت یک مکانیزم نرم افزاری می باشد که برای کاربر این امکان را فراهم می کند، بین زیرروال ها یا عملکردهای برنامه های کاربردی هماهنگی ایجاد کرده تا یک وظیفه یا task معینی به انجام برسد). intent ها همچنین این قابلیت را ایجاد می کند که علاوه بر کامپوننت های یک برنامه با کامپوننت های برنامه های کاربردی دیگر نیز تعامل داشته باشید. به عنوان مثال می توان به activity ای اشاره کرد که فعالیتی مثل گرفتن عکس را که متعلق به activity ای دیگر (خارجی) است را راه اندازی (trigger) کند.

چرخه فعالیت lifecycle اکتیویتی در اندروید

در چرخه فعالیت اکتیویتی ، شما می توانید اعلام کنید که چگونه اکتیویتی شما چگونه و چطور رفتار می کند، زمانی که یکی از اکتیویتی ها از بین می رود و مجدا وارد اکتیویتی می شود. به عنوان مثال، اگر شما در حال ساخت یک پخش کننده ویدیویی هستید، زمانی که کاربر با یک برنامه دیگر، ویدیو را متوقف می کند و اتصال شبکه را قطع می کند. می توانید به شبکه دوباره وصل شود و به کاربر اجازه می دهد تا ویدیو را شروع کند.

 

اکتیویتی در اندروید

یک کلاس اکتیویتی یک جز حیاتی از برنامه اندروید است، و اکتیویتی های راه اندازی شده با هم یک بخش اصلی از مدل نرم افزار پلت فرم هستند. بر خلاف مثال های برنامه نویسی که در آن، برنامه ها با متد main() راه اندازی می شوند، سیستم اندروید با استفاده از متد های خاص پاسخ فراخوانی که به مراحل خاص چرخه زندگی خود مربوط می شود، کد را در یک اکتیویتی آغاز می کند

اجرا و دیباگ پروژه اندروید بر روی دیوایس واقعی

از شبیه ساز اندروید استودیو (AVD) و شبیه سازهای ثانویه مانند Genymotion می توان جهت اجرا (Run) و همچنین خطایابی یا دیباگ (Debug) پروژه های اندرویدی استفاده کرد.مزیت شبیه سازها این بود که نیاز به تهیه سخت افزار و دیوایس جداگانه را برای توسعه دهنده مرتفع ساخته و در یک محیط شبیه سازی شده اندروید این امکان را مهیا می کرد تا پروژه خود را روی تمامی نسخه های اندروید تست و دیباگ کنیم. با این حال توسعه دهنده ممکن است بنا به دلایلی در برخی مواقع مایل به اجرا و دیباگ اپلیکیشن خود بر روی دیوایس های واقعی گوشی و یا تبلت باشد.

ایجاد پروژه در اندروید استودیو

در این جلسه نحوه ایجاد پروژه جدید با نرم افزار Android studio را نشان می­دهیم، و بعضی از فایلهای این پروژه را شرح می­دهیم.پس از نصب موفقیت آمیز محیط برنامه نویسی اندروید استودیو، اکنون قادر خواهیم بود تا اولین پروژه اندروید خود را بسازیم. برای این منظور برنامه اندروید استودیو را اجرا می کنیم. پس از اجرای برنامه اولین پنجره ای که مشاهده خواهیم کرد پنجره ای به شکل زیر می باشد:

جوملا فارسی